A. Verkoopkosten

 

  • Reclame- & advertentiekosten
    • Naamkaartjes, drukwerk, website, advertentiekosten, beurskosten
  • Representatiekosten (aftrekbeperking)
    • Cadeaus
  • Reis- & verblijfkosten
    • Zakelijke reiskosten zoals (openbaar) vervoer, vliegtickets, taxi, lokale huurauto, hotel
  • Verteerkosten (aftrekbeperking)
    • Eten en drinken onderweg
  • Overige verkoopkosten
    • Verpakkings- en vrachtkosten

Bijzonderheden

  • Representatie- en verteerkosten zijn voor 20% / 26,5% niet aftrekbaar (2018) afhankelijk van de gekozen rechtsvorm
  • In principe moet per uitgave worden gespecificeerd met wie of voor wie de kosten zijn gemaakt
  • BTW bij verteerkosten is alleen verrekenbaar indien de bestelling niet in de horecagelegenheid wordt genuttigd
  • BTW buitenland is niet verrekenbaar (tenzij ingewikkelde terugvorderingsprocedure)

 

B. Kantoorkosten

 

  • Kantoorbenodigdheden
    • Papierwaren, batterijen, schrijfwaren, elektronica
  • Contributies en abonnementen
    • Zakelijke contributies en abonnementen
  • Portokosten
    • Zakelijke portokosten
  • Telecom kosten (vast / mobiel / internet)
    • Kosten van vaste en mobiele telefonie alsmede internet
    • Investering in vaste en mobiele telefoon(systemen)
  • Computerkosten
    • Kosten van computer (tablet) hard- en software
  • Drukwerk
    • Kosten van drukwerk
  • Vakliteratuur / scholing
    • Kosten van vakliteratuur en beroepsgerelateerde scholingskosten zoals inschrijfkosten, kosten studiemateriaal en examens
  • Adviseurskosten
    • Accountantskosten, Juridische kosten of Administratiekosten
  • Boetes
    • Boetes van de belastingdienst (niet aftrekbaar)
    • Verkeersboetes (niet aftrekbaar)
  • Verzekeringen algemeen
    • Zakelijke verzekeringen
  • Algemene kosten
    • Diverse zakelijke kosten

 

Bijzonderheden

  • Is bij mobiele telefonie en internet sprake van privégebruik dan wordt dit in de administratie verwerkt.
  • Van de administratiekosten is een deel privé als ook de aangifte inkomstenbelasting wordt verzorgd.
  • Bedrijfsmiddelen met een aanschafwaarde > € 450 worden als investering gezien en worden doorgaans over een periode van 5 jaar afgeschreven

 

C. Exploitatiekosten

  • Huur en leasing machines & installaties
    • Kosten van huur van machines en installaties
    • Kosten van transport en verzekering
  • Gereedschappen
    • Aankoop van gereedschappen
    • Speciaal maatwerksoftware
  • Werkkleding
    • Werkkleding van de ondernemer en het personeel. In het algemeen komt alleen heel specifieke werkkleding voor aftrek in aanmerking. Koop bij voorkeur kleding en schoeisel bij gespecialiseerde zaken in bedrijfskleding.
  • Overige kosten aan machines & installaties
    • Verzekering, onderhoud, keuringen

 

Bijzonderheden 

  • Bij gereedschappen is sprake van investeringen wanneer het aanschafbedag > € 450. Deze worden doorgaans in 5 jaar afgeschreven (ook maatwerksoftware)

 

D. Huisvestingskosten

 

  • Huur gebouwen
    • Huur van werk- en opslagruimtes alsmede terreinen
  • Openbare kosten
    • OZB & vaste lasten, verzekering onroerende zaken
  • Onderhoud onroerende zaken
    • Kosten voor onderhoud en reparatie
  • Klein inventaris
    • Artikelen en producten < € 450
  • Verbruikskosten
    • Gas, water en licht, verwarmings- en schoonmaakkosten

 

Bijzonderheden

  • Heb je een niet zelfstandige kantoor- of werkruimte in je woonhuis, dan kun je wellicht een deel van de btw terugvorderen. Hieronder een rekenvoorbeeld.
    • Oppervlakte woonhuis : 150 m2 ; oppervlakte kantoorruimte : 9 m2
    • Energienota : € 1.936, waarvan € 336 btw
    • Terug te vorderen btw : 9/150 x € 336 = € 20